Targowisko Wypaczonej Wolności

W kwietniu 2008 swoją premierę miał trzeci spektakl Teatru PRÓG: „Targowisko wypaczonej wolności”, przedstawienie przeprowadzone w konwencji nowoczesnej comedii dell’arte ze sporą dozą żonglerki cyrkowej, animacji, bałkańskich pieśni tradycyjnych oraz elementami fireshow. Tytuł w dużym stopniu nakreśla źródła prowadzące do powstania „Targowiska…”.

Zobacz galerię zdjęć ze spektaklu

Działania i historie opowiadane przez bohaterów pokazywały tendencje współczesnego świata – te, które wbrew pozorom wkraczają również do naszego najbliższego środowiska. Rozwijająca się cywilizacja i konsumpcjonizm wpychają człowiekowi swoje „nowości”, niczym na prawdziwym jarmarku, gdzie ten przyjmuje je, często bez zastanowienia, pod osłoną gwaru, harmidru, nacisku z drugiej strony, kolorowej otoczki. Rozwijana w ten sposób pędząca chęć posiadania, pozostawia w tyle wartości ważne i piękne, a ludzi szukających miłości, dobra czy empatii, nazywa się „bandą utopistów i marzycieli”. Ludzie zewsząd otaczani przez media, spłycające indywidualne uczucia i prowokujące do anonimowości, powoli przestają dostrzegać drugiego człowieka. Dlatego coraz częściej cicha prośba o pomoc musi stać się krzykiem rozpaczy, by zostać usłyszaną. I właśnie tego typu autentyczne wydarzenia, gdzie zagubiony, bezradny człowiek decyduje się na odebranie sobie i innym wartości najwyższej – życia, stały się inspiracją dla głównego zagadnienia spektaklu – postaci zabójcy, nazywającego siebie samego bogiem.

O wszystkich tych zagadnieniach PRÓG wówczas opowiadał z pespektywy dorastających, kształtujących swoją tożsamość i świadomość młodych ludzi, ale wciąż jeszcze nastoletnich. W „Targowisku…” próbowano dociec jakie są przyczyny i zdarzenia w obecnym świecie i życiu człowieka, prowadzące do ekstremalnych sytuacji, polemizowano na temat cierpienia i dzisiejszego pojmowania wolności.

W trakcie tworzenia „Targowiska…” powstał film dokumentalny pt. „Na progu teatru prawdziwego” w reżyserii Marcina Wołkowicza (Tutto Arts&Media), opowiadający o realiach tworzenia teatru w niewielkim miasteczku.

Zobacz „Na progu teatru prawdziwego”